Om konstutställningar

Här följer en kort förklaring till hur det fungerar på en konstutställning, vad de gröna och röda prickarna betyder, hur det fungerar med upplagor och lite om värdering.

Vernissage är numera själva öppningsceremonin för en utställning. Annonseras vernissagen öppet är alla välkomna, annars endast inbjudna. Synonymer är öppnande av konstutställning, utställningsöppnande, konstpremiär, premiärvisning . . .

En röd prick  betyder att konstverket är sålt. Sitter det flera röda prickar bredvid ett verk så indikerar detta dels att det sålt bra men i synnerhet att det finns fler, det vill säga en upplaga av verket.

Hur många som finns brukar stå bredvid konstnärens signatur på verket. Det kan stå t.ex. "34/250", vilket då betyder att det är exemplar nummer 34 av 250 stycken tillverkade.

En grön prick  betyder att verket är reserverat, att någon inte riktigt bestämt sig för att köpa men vill ha första tjing på konstverket om han eller hon nu kommer till skott. Därför kan det finnas flera gröna prickar på konstverk som det bara finns ett exemplar av. Gröna prickar är som ett kösystem, ångrar sig den första går turen till nästa spekulant.

Det brukar sitta ett nummer bredvid varje konstverk. På ett papper finns en lista över alla utställningens konstverk. Bredvid varje nummer på papperet står oftast namnet/titeln konstnären givit sitt verk, efter detta priset. Ibland står även tekniken verket är gjort med angiven, Vid vissa konstverk sitter det små prickar uppsatta, vanligtvis är de röda, mer sällan gröna.

 

Sammanfattning

Branschen har enats om att försöka ha samma regelverk. Här en lista med det viktigaste:

  • En röd prick  bredvid verket indikerar att det redan är sålt eller på annat sätt inte tillgängligt, en grön prick  betyder att det är tillfälligt reserverat.
  • Maila, ring eller besök ateljén för prisuppgifter.
  • Konstverket betalas i förskott eller enligt överenskommelse.
  • Frakt inom Sverige med Bussgods ingår i det angivna priset.
  • Vid köp av fler verk kan rabatt ges.
  • Räntefri avbetalning är fullt möjligt.
  • Konstföreningar har 10% rabatt.
  • Byte och återköp gäller i två veckor, frakt och andra omkostnader återbetalas ej.
  • De flesta målningar är inramade och färdiga att placeras.

 

Så här kan Du köpa konst på auktion:

 

1. Föremålen presenteras på nätet och/eller i en katalog några veckor före auktionen

 

2. Intresserade köpare har möjlighet att få en rapport som visar objektet med dess status såsom sprickor eller solblekt yta samt ramens kondition

 

3. Åtta till tio dagar efter att objekten presenterats visas de i auktionshusets lokaler.

 

4. För de personer som vill delta på auktionen med bud krävs registrering. Åskådare behöver normalt inte registrera sig, det går bra att bara titta.

 

5. Vid auktionstillfället kan man bjuda genom att

- Närvara i lokalen och visa sin ”spade”

- Följa auktionen genom websändning och ge bud digitalt

- Lämna ett maxbud som bevakas av auktionsfirman genom minimibud upp till maxbeloppet

- Telefonbud då personen är med genom telefon och stöds genom auktionsfirmans personal, som bjuder med kunden i telefonluren

 

6. När klubbslaget faller har sista budet lags. Den som tagit hem objektet skall betala auktionshuset en provision på priset och i vissa fall också en ”följerätt” till konstnären

 

7. Nu är det klart för betalning och hämta verket

 

Tekniken

Lite om tekniken och värderingen av konstverk man kan tänkas springa på. Tekniken är sekundär i kapitalplacerarnas värdering av ett konstverk, det som brukar göra att konstverk ökar i värde är i första hand vem som gjort det, sedan dels hur känt och dels hur originellt konstverket är. Den bästa investeringen i konst brukar vara att köpa tidiga verk av lovande konstnärer innan de är inne i den stora karusellen med dess ständiga prisökningar. Huruvida en konstnär är lovande brukar mest märkas på vilken energi personen i fråga lägger ned i sitt konstnärliga utövande, vad arbetet betyder för konstnären och om denne skapar livliga eller döda alster. En bra konstnär måste ha tekniken, originaliteten och förmågan att fånga känslan. 

Utbildning och meriter anser vissa är sekundära och blir numera mer och mer sekundära med tanke på globaliseringen och den uppsjö av okontrollerbara meriter man nuförtiden lätt kan skaffa sig. Utbildning vid ett erkänt konstuniversitet är bra. Klassiskt utbildade figurativa konstnärer har oftast en förmåga att tekniskt höja kvaliteten på sina alster.

Tekniken då, det finns ingen generell kvalitetsskillnad mellan en oljemålning och en akrylmålning, måhända har oljefärgen mer lyster än en ofernissad akrylmålning. Ingen vet hur länge en akrylmålning håller. Några påstår att de håller några hundra år längre än en oljemålning, men detta är obevisat.    

Tavelfernissa är en speciell lack man lackar målningar med, vanligtvis för att öka dess lyster, d.v.s. färgernas spel och lyskraft.

Pannåer är skivor man målar på, vanligtvis bomullsduk limmad på papp, trälaminat, papp, faner, board (3 mm masonit) eller plexiglas. Papp och mer papplik masonit kan bli bucklig av förändringar i luftfuktigheten, detta kan förhindras genom att måla eller fernissa pannåns baksida. Om tavlan är plan är detta onödigt. Masonit är bland det mest hållbara en konstnär kan måla på. Påståenden att masonit skulle vara ett "amatörmaterial" säger mer om amatörmässigheten hos personen som yttrat något sådant än något annat. Board innehåller dock sura rester, där ingen vet hur de klarar flera hundra år.

Om en tavla slår sig i efterhand brukar det så gott som alltid bero på spänningar i ramens virke som ändras vid förändrad luftfuktighet. Nära alla ramlister är i dagsläget importerade och kan bestå av snabbväxta (lösa) arter av lövträd.  

Duk är det vanligaste underlaget för en målning, mer p.g.a. tradition än funktionalitet. Många konstnärer föredrar duk p.g.a. att de tycker pannåer är för släta att måla på. Linneduk är mest hållbar och används företrädesvis i Europa i motsats till USA där den mindre hållbara bomullsduken är mer använd. Bomullsduken brukar i Sverige säljas som "studieduk" - se upp för mal (allvarligt menat).

Akvarellmålningar, akvareller är målningar gjorda med finare vattenfärg, det går att kontrollera om akvarellfärgen är äkta till skillnad från billiga och inte ljusäkta s.k. readymix eller skolfärger (vilka är billiga skräpfärger avsedda till studier) genom att äkta akvarellfärger är mycket svårlösliga i vatten efter att de använts, men test av den sorten kan vara vanskliga... Ljusäkta är färger som klarar dagsljus utan att förändras.

Se noga till att passepartouten, den tunna ramen i papp runt akvarellen, är gjord av syrafritt papper, annars missfärgas akvarellen av den.

Teckningar är mycket undervärderade i Sverige. I USA och England kan man inte sällan få betala lika mycket för en teckning som en målning medan man i Sverige ibland får betala mindre för en teckning än en litografi i samma storlek! En sak man ska tänka på när man köper i synnerhet kol- och grafit- (blyerts) teckningar är att de ska vara sprayade med fixativ d.v.s. täckta med en tunn hinna som förhindrar färgen från att lossna från papperet. Att passepartouten är syrafri är liksom hos akvarellmålningar och litografier viktigt för hållbarheten.

Litografier är mycket populära trots att de stora upplagor de trycks i sällan gör att de behåller ens inköpsvärdet. En äkta litografi är ett tryck där planslipade stenskivor färgats in och använts som tryckplåtar.

Kopparstick, etsningar är tryck där metallskivor använts som tryckplåtar, vanligtvis kopparplåt. I denna plåt ristar och fräter konstnären in motivet, plåten används sedan i valsar där själva tryckningen görs. En kopparplåt håller sällan för mer än på sin höjd 200 tryck, så se upp om upplagan är större än så. Liksom med litografier kan man vara tämligen säker på att tekniken gått rätt till om kopparplåten lämnat en fördjupning i papperet; en upphöjd kant runt bilden.

Ett tämligen säkert tecken på att ett tryck är massproducerat och därmed antagligen värdelöst ur investeringssynpunkt är om du tittar närmare på det, med förstoringsglas om så krävs, och upptäcker att bilden är rastrerad d.v.s. uppbyggd av ett jämt mönster av små, små punkter liksom en bild i en dagstidning. Detta innebär antagligen att du håller i ett offsettryck, maskintillverkat i en tryckpress.

Konst & Ram i Västerås AB Gideonsbergsgatan 6
722 25 Västerås

Telefon:
021-41 27 47
070-769 30 38
E-post:
greger.kronman@konstram.se